Varttuneet VPK:n lavalla

– Tulossa teatterikerho senioreille.

Ilkka Hörkkö
SYSMÄ

Keskiviikkona vietettiin Sysmän VPK:n lavalla jälleen varttuneen väen kesäpäivää. Sysmän vanhus- ja vammaisneuvoston järjestämässä päivässä kuultiin niin asiaa kuin viihdettäkin. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Mika Järvinen kertoi varautumisesta ja turvallisuudesta ja Lahden Harrastajateatterin Siiri Kakko antoi infoa tulevista seniorien teatteri- ja kansantanssikerhoista. Sisun Jonna Nieminen vetreytti paikkoja tuolijumpalla. Musiikista vastasi Särkkärit, joka soitti varttuneen väen mieleistä, kesäistä musiikkia. Tanssimaankin mahtui lavan edessä.

Väliajalla maistui makkara ja kahvi, joita tarjoilivat VPK:n naiset. Väki oli tyytyväistä suosiolliseen säähän sekä siihen, että varttuneelle väelle tarjotaan tällainen oma tapahtuma.

Juontaja Mirkku Tammisto kiitteli avauspuheenvuorossaan järjestäjiä osallistujille ilmaisesta tapahtumasta.

-Hulluilla on halvat huvit ja iloisilla ihmisillä ilmaiset!

Tulevan syksyn harrastuksia kohti kävi senioriväkeä opastamassa Lahden Harrastajateatteri ry:n puheenjohtaja Siiri Kakko. Hän ohjaa siellä näytelmä- ja improryhmää ja on vetänyt myös seniorien teatteri- ja kansantanssikerhoja. Toimintaa on tarkoitus laajentaa syksyllä uusiin kuntiin.

-Meillä on alkamassa syksyllä uusi kulttuurihanke. Siihen saatiin 20 000 euron apuraha Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahastolta. Senioreille suunnattuja teatteri- ja kansantanssikerhoja toteutetaan Sysmässä ja Asikkalassa syksyllä, ja kevätkaudella on tarkoituksena toteuttaa ne Heinolassa ja Kärkölässä. Kerhot ovat kymmenen kerran kerhoja, teatteria kaksi tuntia kerrallaan ja kansantanssia yksi tunti viikossa.

Apuraha turvaa sen, että hinta ei ole ainakaan este osallistumiselle. Kerhojen päättyessä joka paikkakunnalla on tarkoitus järjestää perinteiset ohjelmalliset iltamat.

-Kerhot pääsevät näyttämään lyhyissä esityksissä, mitä on harjoiteltu, ja mukana on myös yhteislaulua ja tanssia.

Siiri Kakko tulee itse ohjaamaan molempia kerhoja. Hän kertoo, että Lahdessa seniorit ovat olleet innolla mukana ja teatterikerhoa on pidetty jo kolme vuotta.

-Näihin kerhoihin ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta, vaan jokainen voi tulla vapaasti mukaan omien kykyjensä mukaisesti.

Kuvassa: Särkkärit soittaa ja yleisö kuuntelee VPK:n lavalla.

Siiri Kakon mukaan tulevat kerhot ovat hyvin edullisia osallistujille. 

Suvisoitto liikkeelle torilta ja Pinxistä

Lauri Hildén
SYSMÄ

Peräti 39. kerran historiansa aikana järjestetty Sysmän Suvisoitto –festivaali alkoi lauantaina 28.6. monipuolisen kattauksen voimin. Ensitahdit lyötiin keskellä kylää torilavalla kello 12, ja iltapäivällä oli vuorossa kaksiosainen konsertti Suopellon ytimessä Suvi-Pinxissä.

Torilla järjestetty avaustapahtuma alkoi Sinfonia Lahden huilisti Enna Puhakan soittamalla katkelmalla Claude Debussyn sävelmästä “Syrinx”. Musiikkituokion jälkeen puheenvuoron sai festivaalin taiteellinen johtaja Laura Hynninen, joka esitteli seuraavan viikon aikana kuultavia toinen toistaan kiinnostavampia konsertteja ja taiteilijoita. Hynnisen taustalla nähtiin tämän puhuessa myös festivaalin tanssijat Olga Ainali ja Janette Husso, jotka tekevät jokaiseen konserttiin miimiset johdannot teatterin ja tanssin keinoin.

Lavalle nousivat myös Suvisoiton tuore toiminnanjohtaja Terhi Luukkonen, jolle alkanut festivaali on ensimmäinen kyseisessä vastuuroolissa, sekä kesätuottaja Nanne Immonen. Kaksikon vastuulla on suuri osa festivaalin juoksevista asioista, ja heidän mukaansa lista hoidettavista asioista pyöriikin päässä heti aamulla heräämisen jälkeen, ellei jo keskellä yötä unissakin.

Iltapäivällä kello 16 Suvisoitto pyörähti käyntiin toden teolla, kun Suvi-Pinxin taidehallissa kuultiin “Sävelketjukirje” -teos. Kyseessä on Oulunsalo Soi- ja Rauma Festivo –tapahtumien kanssa yhteistyössä toteutettava kokonaisuus, jossa kunkin festivaalin kotiseutusäveltäjä tekee teoksen, joka “keskustelee” muiden festivaalien teosten kanssa.

Suvisoiton kotiseutusäveltäjä on sysmäläislähtöinen harmonikkataiteilija Verna Kylmänen, jonka teosta luonnehdittiin kunnianosoitukseksi sysmäläiselle luonnolle. Harpisti Laura Hynnisen ja tanssija Auri Aholan kanssa esitetty teos sai runsaslukuiselta yleisöltä raikuvat aplodit.

15 minuuttia kestäneen sävelketjukirjeen jälkeen yleisön tie vei Suvi-Pinxin ravintolaan, jossa tarjolla oli “Soivat makupalat” -konsertti. Vieraille tarjottiin runsas ja maistuva cocktailpalamenu ja aistikas musiikkielämys, jossa soittivat Laura Hynninen, Enna Puhakka ja alttoviulisti Hanna Hohti. Konsertti oli niin ikään lyhyt, siinä kuultiin kokonaisuudessaan Debussyn “Syrinx” sekä “Sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle”, mutta toisaalta kaksi lyhyttä ja intensiivistä esitystä loivat Suvi-Pinxin iltapäivästä erittäin toimivan kokonaisuuden.

Kuvassa: Suvisoitto avattiin keskipäivällä toritapahtuman merkeissä. Lavalla Nanne Immonen (vas), Terhi Luukkonen ja Laura Hynninen, taustalla tanssijat Janette Husso ja Olga Ainali.

Suvi-Pinxissä yleisö pääsi musiikin ohella maistamaan myös erilaisia cocktailpaloja.
Suvi-Pinxin taidehallissa kuultiin Suvisoiton oma sävelketjukirje, jonka esittivät tanssija Auri Ahola (vas), Verna Kylmänen ja Laura Hynninen. Kuva Sysmän Suvisoitto.
Festivaalin tanssijat Janette Husso (vas) ja Olga Ainali luomassa konserttitunnelmaa omalla johdannollaan. Kuva Sysmän Suvisoitto.

Kevätnäytös kukoisti

Samuli Simula
SYSMÄ

Sysmän voimistelijoiden kevätnäytös toi Päijänne Areenan täyteen. Näytöksen teemana oli ”Tarinoita metsäpoluilta”.

Seuran pj. Anne Sireni piti avajaipuheen.

  • Urheiluseuroissa on hyvää kantavaa voimaa. Seurat mahdollistavat säännöllisen liikkumisen ja samalla edistävät sekä fyysistä, että henkistä hyvinvointia, ehkäisevät sairauksia, parantavat mielialaa ja vähentävät stressiä. Urheiluseuratoiminta tuo ihmiset yhteen, luo ystävyyssuhteita, vahvistaa paikallisia yhteisöjä ja mahdollistaa uusia kokemuksia. Seuratoiminta ehkäisee syrjäytymistä. Seuroilla on kulttuurinen ja kansallinen merkitys. Seuroilla on myös kasvatus- ja kehitystehtävä. Urheiluseurat opettavat tärkeitä asioita, mm. yhteistyötä, kurinalaisuutta ja vastuunkantoa. Vapaaehtoisten voima asuu seuroissa. Suurin osa toiminnasta pyörii vapaaehtoisten voimin. Meidän jäsenmäärämme on selkeässä kasvussa koronavuosien jälkeen. Seuramme ohjaajat ovat valtavan ammattitaitoisia, eteenpäin katseensa suuntaavia ja aktiivisia. Seuran hallituksessa on valtavasti suorittavaa positiivista naisenergiaa. Jokainen jäsen tuottaa aktiivisesti merkityksellisiä ideoita. Olen saanut onnellisesti seurata ryhmässä tämän näytöksen pystyyn nousemista.

Anne kiittää yleisöä ja kaikkia yhteistyössä mukana olevia henkilöitä ja tahoja toivottaen nautinnollista näytöstä.

Esitykset herättää yleisön tunteet. Näytöksen nuorimmat esiintyjät, tenavajumpan ”Mörrimöykyt” ja perheliikunnan ”Röllien voimisteluhetki” sulattavat sympaattisella esityksellään katsojien sydämet. Mukana näytöksessä oli kahdeksan SyVo:n ryhmää ja loistavat, persoonalliset ja erilaiset esitykset.

Mainittakoon yksi seuran palkituista. Iina Jokinen saa seuran hopeisen ohjaajalautasen arvokkaasta ohjaustyöstään. Iina on ollut aktiivisesti mukana seuran toiminnassa nuoresta tytöstä saakka.

  • Meillä on monipuolista tarjontaa harrasteryhmistä aina kilpatasolle saakka. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin. Helpolla pääsee mukaan ryhmään kokeilemaan. Opastusta löytyy tanssista ja muustakin liikunnasta. Harjoituksia on kerran viikossa, tervetuloa! Minun ohjaamani ryhmä SSD Lupine ja esitys ”Kyllä minä niin mieleni pahoitin” sai kunniamaininnan alueellisissa kilpailuissa, kertoo aktiivi ja ohjaaja Anni Taskinen.

Näytös vei mukanaan ja sai katsojat hyvälle tuulelle.

Kuvassa: Palkittu ryhmä SSD Lupine 13-15 v tyttöjen tanssisarjassa. Kokonainen ehjä teos, positiivinen ote, huumoria unohtamatta.

Särkkärit jaksaa aina vaan

Ilkka Hörkkö
SYSMÄ

Sysmäläiskokoonpano Särkilahden Sähkösaha ja Mylly Oy:n tarina alkaa jo kaukaa noin 40 vuoden takaa. Yhteistyö Kuurina Teatterin kanssa on Särkkäreiden mukaan taannut bändin toiminnan jatkumisen. Tulevana kesänä he ovat mukana Kuurinan musiikkinäytelmässä, joka perustuu Leevi and the Leavingsin lauluihin.

Musiikkinäytelmän ohjaaja Jukka ”Pukke” Alanko on myös Särkkäreiden syntymisen taustalla. Hän kertoo, että bändi on saanut alkunsa kaveriporukan halusta musisoida yhdessä.
– Ihan alussa ystäväni Timo ”Limppi” Virolaisen kanssa ryhdyttiin duona esiintymään, esimerkiksi häihin pientä ohjelmanumeroa. Pikku hiljaa tuli touhuun muut pojat mukaan, Alanko kertoo.

Bändin nimi on laina Särkilahden suunnalla aikoinaan toimineesta sahasta.
– Nimi keksittiin, kun Särkilahden ja sähkösahan kulmillakin pyörittiin.

Nykymiehistöön kuuluvat Alangon lisäksi Eino Aaltonen, Urho Papinniemi ja Tuomo Tarkkanen. Urho Papinniemi kertoo, että häneen otettiin yhteyttä joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla ja sillä tiellä ollaan edelleen.
– Ensimmäiset keikat minulla oli jotkut syntymäpäiväjuhlat, ja kun Johannes Virolainen kävi vihkimässä Hyvien ihmisten torin, muistelee Urho Papinniemi.

Synttärikeikkojen ja muiden vastaavien ohella isompi juttu bändille oli Badding-musikaali vuonna 1999.
– Eikka ja Tuomo olivat olleet Kuurinassa jo aiemmin soittelemassa, mutta musikaalissa tultiin sitten ryminällä mukaan Kuurinaan, naurahtaa Alanko.

Bändi on tehnyt myös lasten musiikkia, esimerkiksi Rokkia, räppiä ja räiskäleitä musiikkiteatteria. Se oli ajankohtaista, kun omat lapset olivat pieniä.

Viime aikoina bändiä ovat eniten työllistäneet Kuurina Teatterin musikaalit.
– Muuten meillä saattaa olla joku 4-5 keikkaa vuodessa, toteaa Urho.

Pukke nauraa, että nykyisin ne ovat enemmänkin lastenkonserttien sijaan esiintymisiä senioriväelle, kuten viime kesänä VPK:n lavalla.
– Mutta lapsista eläkeläisiin, kaikkea tarjotaan. Yleisönpalvelijoita ollaan.

Merkittävä jakso bändillä oli Anniina Siltasen mukanaolo viulistina muutaman vuoden ajan.
– Anniina toi ryhtiä ja ammattimaisempaa suhtautumista lisää meihin poikiin, Pukke kehuu.

Tulevan kesän Leavings-musiikkinäytelmässä Gösta Sundqvistin laulujen hahmot seikkailevat mukana. Heinäkuussa siis Teatteritalolla katsomaan ja kuulemaan Kuurina Teatteria.

Monipuolinen kuorojen yhteiskonsertti

Kyösti Piippo
SYSMÄ

Määrältään runsaan joulukonserttien tarjonnan päätti kahden kamarikuoron yhteiskonsertti 22.12. Sysmän kirkossa. Vaikka ilmojen haltija koetteli yleisöä pääkallokelillä, täytti kirkon mukava määrä kuoromusiikin ystäviä. Konsertti oli siis kahden kuoron yhteinen ponnistus: Asikkalan Kamarikuoro Cantus Aquae ja Sysmän Kamarikuoro yhdistivät voimansa johtajinaan Jaak Luts ja Leena Palm.

Oman lisänsä konsertin tunnelmaan loi Mika Venhovaara ammattitaidolla toteutettujen valoefektien avulla.

Konsertin aloitti perinteisesti Jaak Lutsin urkusoolo (Noël Suisse) ja sitten alttarialueen täyttänyt suurkuoro aloitti O.Merikannon Joulu tullut on -laululla. Arkihuolesi kaikki heitä soi hyvin, miesäänet kutoivat laulun pohjalle hyvän sointimaton ja heleät naisäänet toimivat ikäänkuin solisteina.

Konsertin ensimmäisen osion viimeisissä lauluissa (Hetkeksi hiljene, maa, Jouluhymni, Enkelikello jaValkoiset hiutaleet) paljastui konsertin jonkinlainen uusi luonne; ohjelmisto sisälsi monta kuorolle ja ennenkaikkea yleisölle uutta joululaulua. Enkelikellossa solisteina kuultiin huilisti Elina Seppälää ja laulusolisteina Milja Kungasta sekä Jukka Kärkkäistä.

Konsertin toiseen osioon siirryttiin Elina Seppälän (huilu) ja Jaak Lutsin (piano) soittaman J.S.Bachin huilulle ja pianolle säveltämän Sonaatti Es-duurin kautta. Kaunis sonaatti toimi erinomaisena siirtymänä kuoron toiseen osioon. Lauluosuudet aloitti duo Lore Luts ja Helmi Seppälä monelle kuulijalle uudella laululla Mary did you know? Laulajien puhtaat äänet sointuivat erinomaisesti yhteen. Uusien laulujen sarja jatkui Sibeliuksen Jouluvirren jälkeen (Keskitalvi synkkä), missä Kyösti Neva lauloi solistiosuuden pehmeällä äänellään. Konsta Jylhän Joululaulu sai uusia, mielenkiintoisia sävyjä Jaak Lutsin sovittamana ja M. Helan rytmiikaltaan vaikea Hiljainen joululaulu onnistui kuorolta hyvin. A. Sonnisen Jouluhymni ja Gruberin Jouluyö, juhlayö päätti ohjelmistoltaan mielenkiintoisen konsertin.

Konserttivieraiden kanssa yhdessä lauletun Maa on niin kaunis -laulun jälkeen oli kaikkien mieli siirtynyt lähemmäksi parin päivän päästä alkavaa jouluista juhlaa.

Kuvassa: Jaak Luts innosti kuoronsa erinomaiseen vireeseen.